המאבק הקטלוני: שיעור על תכלית, מנהיגות ודמוקרטיה

אוקטובר 3, 2017 • בלוג • בעז תמיר

איכותה וחוסנה של מערכת דמוקרטית נבחנות בשמירה על מרחב המיעוט והאזנה לקולו. לנוכח המאבק בקטלוניה הדמוקרטיה הספרדית עומדת בפני אתגר שלטוני המעורר בו-זמנית חרדה ותקווה

ביקורי המקצועי הראשון במכון ה-Lean בספרד היה ב-2014, על רקע ההכנות של תושבי קטלוניה לערוך משאל עם להיפרדות מספרד. ראש מכון ה-Lean הספרדי אוריאול קאטרקאזאס (Oriol Cuatrecasas) ושותפו אוגוסט קאזאנוואס (August Casanovas) תיארו מאבק בלתי-אלים שכלל הפגנות המוניות, מייצגים אנושיים המציירים את הדגל הקטלוני לאורך הרחובות הראשיים בברצלונה והתרחבות מעגלי המחאה בשאר ערי המחוז. במפגשנו בשבוע שעבר בטוקיו סיפר אוריאול בהתרגשות על 1 באוקטובר 2017, המועד עליו הכריז נשיא האוטונומיה הקטלונית קרלס פוג'דמון על משאל העם המעמיד למבחן את המדינה, החוק, החוקה והשלטון הספרדי המרכזי במדריד.

השבוע מימשו קרוב למחצית (42.3%) מהאוכלוסייה הקטלונית (5.34 מיליון) את הזכות לבחור, במה שהפך למרי אזרחי. מיליוני קטלונים הפיקו מחאה לא אלימה אך נחושה להגיע לנקודות ההצבעה כנגד גיסות המשטרה שפעלה באלימות במטרה לשבש את המהלך. למרות ניסיון הדיכוי וההשתקה רוב מוחלט של 90% מאזרחי קטלוניה המצביעים תמך במהלך ההיפרדות.

אירועי 1 לאוקטובר 2017 בחבל קטלוניה מאירים את המשמעות הארגונית והניהולית של המושגים תכלית, מנהיגות ודמוקרטיה.

 תכלית

היפרדות מהמערכת השלטונית הספרדית למען שימור הזהות, התרבות, השפה והערכים הוכחה כתכלית רבת-עוצמה. התכלית לא רק נתנה מענה לשאלה מדוע לפעול, אלא גם יצרה תחושת שותפות המניעה לפעולה ממוקדת של מיליוני יחידים בארגון מחאה אפקטיבי.

מנהיגות

תנועת המחאה הקטלונית מהווה מודל למנהיגות קבוצתית נטולת מבנה והיררכיה הפועלת מן הבסיס (Grass-Root). ההחלטה האישית של כל אחד ואחת מ-2.6 מיליון הפעילים במשאל העם מוכיחה שכל משתתף (ללא קשר לכיוון הצבעתו) גילה מנהיגות בעצם ההשתתפות הפעילה כנגד אלימות מילולית ופיזית של השלטון המרכזי.

דמוקרטיה

התסיסה המאחדת מיליונים לפעולה מן מהבסיס מאתגרת את שלטון הרוב בדמוקרטיה הספרדית, המתקשה להתמודד עם זהויות ודעות מגוונות בתוך מרחב תקשורת פתוח ושקוף לכל. איכותה וחוסנה של מערכת דמוקרטית נבחנות בשמירה על מרחב המיעוט והאזנה לקולו. הדרה, חסימת הביטוי ומניעת השותפות של מיעוטים בקבלת החלטות על גורלם יאיימו על יסודות המערכת הפוליטית המוכרת. ההודעה שאוריאול העביר מפרשת את האירועים מבעד לתובנות האישיות והמקצועיות שלו כפעיל Lean: "ארגון בריא הוא ארגון פלורליסטי המכיל מגוון דעות, רעיונות ומחשבות… כל נושא צריך להיות פתוח לבחינה ודיאלוג. ארגון Lean לא יסבול השתקת דעות או ענישה על הבעתן."

דבר בספרד לא יישאר כפי שהיה אחרי ה-1 לאוקטובר 2017, מועד שיירשם כאבן-דרך בתהליך הגלוקליזציה של תפקיד המדינה והמערכת הפוליטית הלאומית. הדמוקרטיה הספרדית עומדת בפני אתגר שלטוני המעורר בו-זמנית חרדה ותקווה.

למרות טענת ממשלת ספרד לחוסר לגיטימיות של משאל העם היא לא תוכל להתעלם מתוצאותיו. הדחקת המציאות והכרזות על "פייק ניוז" לא פותרים בעיות. רגע לפני שהצביע בבית הספר המקומי, אוריאול שיגר את ההודעה הבאה: "יתכן שלא נצליח בפעולה הנוכחית, אך לא נחדל. לעולם לא נוותר על התכלית לחיים בכבוד על פי ערכינו וזהותנו."

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *