החיזבאללה פועל כמו רשת LAN

אוגוסט 3, 2006 • בלוג • Boaz Tamir

בשלהי מלחמת לבנון השנייה, ניתוח מאפייני תפישת הניהול של החיזבאללה וצה"ל מעלה חשש כבד שחדירה מאסיווית של כוחות היבשה של צה"ל לניקוי דרום לבנון תעלה באבידות רבות מבלי שתשיג את היעדים.

ההתארגנות המיוחדת של הארגון כארגון רשת מאפשר לו לפעול בגמישות ובזריזות במגרש הבית שבו התמחה, שאותו ביצר ושעליו התאמן במשך שש השנים האחרונות. כוחות השריון יוכלו להבקיע במהירות אל תוך השטח, ואולי אף לבתר את לבנון כולה בתוך כמה ימים. כל זאת כדי למצוא עצמם לכודים ברשת הבנויה ממאות תאים דוגמת בינת-ג'ביל שיזנבו בכוחות ויגרמו להם לאבידות בנפש ונזק תדמיתי ותודעתי חמור.

תוצאת תמונה עבור ‪LAN - Local Area Network‬‏כיצד עובדת הרשת של ארגון החיזבאללה? תפישת הניהול והמבנה הארגוני של החיזבאללה ניתנים להמחשה על ידי הצגת עקרונות רשת התקשורת, הבנויה על בסיס מארג של רשתות מקומיות (LAN – Local Area Network) ובינלאומיות (WAN – Wide Area Network). מנקודת מבט מרוחקת, מתגלה תמונה ארגונית המזכירה קערת ספגטי דחוסה. קשה לזהות ראש או זנב. פקעת חוטי הספגטי השזורים זה בזה יוצרים בליל תלת-ממדי של חיבורים.

ארגון החיזבאללה ערוך כרשת המחברת סדרה של תאי טרור. מארג של תאים מאפשר צירוף של תכונות ומכפלת כוח וגמישות תפעולית. כל אחד מהתאים יכול להסתייע מקצועית או טכנולוגית בשאר התאים המחוברים לרשת במסגרת שפה (פרוטוקול) המאפשר העברת תכנים יעילה. הערכים, הדת והתרבות המשותפים לכלל חברי רשת החיזבאללה מהווים פרוטוקול חיוני לפעולת הרשת.

מבט תקריב על תא ברשת יזהה מערך מבוצר המחזיק כמה עשרות לוחמים מתמחים, העוסקים במשך שנים בפיתוח התא, או הרשת המקומית. כל אחד מחברי התא מתמחה בתחומי פעילות הקשורים ליעדים, לזירה ולמשימות המוגדרות מראש על ידי תוכנית רב-שנתית. חברי התא מתמחים בשטח שבו הם חיים ומכירים כל אבן, שביל, עץ ובית.

תוצאת תמונה

במקרים רבים התא המקומי מקושר לתאים קרובים ברשת מקומית מורחבת. תרומת התא המקומי לרשת הרחבה נגזרת מהתמחותו. המשימות העיקריות העומדות בפני כל אחד מתאי החיזבאללה הן הישרדות (בכל מחיר), השתלבות ברשת המרחבית במסגרת תצפיות מודיעין ושיגור רקטות וטילים על פי מכסה יומית.

כפי שמבין כל מומחה רשת, חיסול תא ברשת מקומית איננו משבית את תפקוד הרשת כולה. משיכת צרור חוטים מקערת הספגטי של החיזבאללה תדלל את מכלול הקשרים ברשת, אך הפקעת תמשיך להתקיים. חיסול קערת הספגטי כולה הוא מעבר ליכולתה של מדינת ישראל.

בעז תמיר, ILE

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *