בעקבות ג'ים וומאק – מדריך מסע לפעיל Lean

ינואר 5, 2014 • בלוג • ILE

לרגל השלמת תרגום ספרו של ג'ים וומאק "Gemba Walks" לעברית, כמה מילים על האופן הייחודי שבו פורש וומאק בפנינו, פרק אחר פרק, תפישת עולם מגובשת ומפורטת אשר יכולה לסייע לכל אחת ואחד מכם בהעמקת מסע השינוי הארגוני והאישי שלו.

gemba_walks_with_jim_womack - ILE 1

"גֶמְבָּה. איזו מילה נהדרת. אותה זירת התרחשות שבה יחיד או קבוצת אנשים פועלים כדי ליצור ערך. אבל כיצד יש להבין את הגמבה? חשוב מכך, כיצד נהפוך אותה למקום טוב יותר – שבו נוכל לעשות שימוש מושכל ויעיל במשאבים העומדים לרשותנו על מנת ליצור ערך שיוכח כמועיל ללקוח?"

כך פותח ג'ים ווֹמאק (Jim Womack), חלוץ תנועת "Lean Management" ומייסד רשת ה-Lean העולמית, את ספרו "מסעותיי בגמבה"1. הספר מתאר את מסע החקר שלו לעיצוב תפיסת ניהול מעודכנת, שתהווה אלטרנטיבה  לתפיסת "הייצור ההמוני"("Mass Production") אשר עוצבה בתחילת המאה ה-20 במפעלי פורד והפכה לאורך המאה ה-20 לפרדיגמה הניהולית השלטת. פרדיגמה זו מתגלה כיום כבלתי מתאימה להתמודד עם סביבה עסקית סוערת3 המשתנה במהירות בהתאם למציאות החברתית, הכלכלית והעסקית במאה ה-21.

הספר הוא למעשה עריכה מחדש של מבחר מן המכתבים החודשיים אשר ג'ים נהג לשלוח בין השנים 2000-2010 לקהילת ה-Lean הבינלאומית (LGN). המכתבים התבססו לפעמים על ביקור חד-פעמי בשטח, אך לרוב מעורבים בהם רשמים מהליכות רבות, מתוך למעלה מעשרים שנים של סיורי-גמבה, בקרב מגוון עצום של ארגונים ופעילויות אנושיות על-פני שש יבשות.

המילה העברית ל'גמבה' היא כנראה "השטח", ובשביל להתחיל לשפר או לעצב את הארגון שלכם צריך פשוט ללכת לראות מה קורה בו. על מנת לצאת למסע החקר להבנת צרכי הלקוח והדרכים לסיפוקם, נהוג לומר בקהילת ה-Lean: "צא לראות, שאל מדוע, והפגן כבוד." ג'ים מעיד כי זו הייתה דרכו האינטואיטיבית עוד לפני שפיתח שיטה מובנית להתבונן ולאבחן את המציאות בגמבה.

תפיסת הניהול Lean היא כוללת. לא מדובר בטכניקה לשיפור וביסוס המצב הקיים: מסע ה-Lean עוסק בערעור ושינוי הקיים. זאת ועוד, אין זה מסע חקר תיאורטי אלא מהלך לשינוי מעשי של המציאות הארגונית. רבים מסיפורי השטח שנאספו בספר עוסקים בשיפור תהליכים, אך זהו אינו ספר הדרכה לשיפור תהליכים, אלא ספר לימוד ליסודות חשיבת Lean. למשל, הוא מלמד אותנו שיש להקדיש אותה מידה של תשומת לב לתכלית ולאנשים (לתרבות הארגונית) כמו לתהליך עצמו (למבנה המערכת ולתכני הפעילות "הזורמים" בתוכה).

תכליתו של ארגון "Lean Enterprise" מגדירה את הכיוון אליו יש לגייס את המשאבים (משאבי האנוש, ההון והטכנולוגיה) לשם יצירת ערך ללקוחות. ג'ים חוזר ואומר כי יש להתחיל בתכלית, המשמשת שער כניסה למי שמבקש לצעוד במסע שינוי. באומרו תכלית הוא איננו מתכוון רק לדבר שאותו מיועד כרגע התהליך להפיק, וגם לא לתכליתו היחידה של ארגון המנוהל על פי עקרונות הייצור ההמוני המסורתי – "רווח" או "תשואה לבעלי המניות". כמובן שרווח כספי חיוני לארגון עסקי, אך על פי השקפת ה-Lean, הרווח הוא חלק מהצלחה ברת-קיימא וגם הוא תוצר הנגזר מיכולת הארגון ליצור ערך ללקוחותיו.

לפיכך נוטה ג'ים להתמקד בבעיה או בצורך של הלקוחות, ושואל האם התהליך הקיים, ללא קשר לרמת תפקודו, יכול להתמודד באופן מיטבי עמם, או לחילופין, האם ניתן לחשוב מחדש על זרם-הערך ולייעדו לתוצר אחר לגמרי? כך בשאלת היסוד אותה מציג וומאק בפרק הראשון "תכלית הארגון (Purpose) ": "כיצד הארגון פותר את בעיותיהם של הלקוחות טוב יותר מהמתחרים, כך שלקוחות, ישנים וחדשים, ישמרו לו אמונים, ישלמו ממיטב כספם עבור המוצרים וירכשו יותר ויותר מהם?"

מימד לא פחות חשוב הוא האופן בו התהליך נחווה על-ידי אלה המפעילים אותו, וכיצד ביצועים טובים יותר חייבים להיות משולבים עם סיפוק בעבודה: "אין דבר גרוע יותר מלראות אנשים טובים תקועים בתוך תהליך בלתי-מספק שאין בידיהם לשפרו. לעולם אין בזה הכרח ואסור להשלים עם כך."

ההסתכלות על התהליך עצמו כוללת לא רק בחינה של העבודה הממשית הנעשית בו וכיצד ניתן לצמצם את הבזבוז (פעילות שאיננה יוצרת ערך ללקוח), אלא גם שאלות על התהליכים התומכים שאמורים, כחלק מתהליכים שהוגדרו "זרמי-ערך" מכווני לקוח, להביא את האנשים הנכונים למקום הנכון בזמן הנכון ועם הידע, החומרים והציוד הנדרשים לביצוע מוצלח של הפעילויות.

בחרנו לתרגם את הספר לעברית כדי לשתף אתכם באופן הייחודי שבו פורש ג'ים בפנינו, פרק אחר פרק, תפישת עולם מגובשת ומפורטת אשר יכולה לסייע לכל אחת ואחד מכם בהעמקת מסע השינוי הארגוני והאישי שלו.

אנו מבקשים להודות למתרגם אודי גור, אשר סייע לנו להביא לכם את התוכן המקורי בנאמנות ודיוק. כולנו כאן בצוות ILE סייענו לאודי לפרש את המונחים המקצועיים וליצור לקסיקון עברי של מונחי Lean. את המונח "Lean" החלטנו שלא לתרגם בשל ההבנה שהמילה "רזה" איננה משקפת את המשמעות העמוקה של תפיסת הניהול והשקפת העולם בה אנו עוסקים.4   

מהלך תרגום הספר ופרסומו באתר ILE נעשה תוך התייעצות שוטפת ובעידודו של ג'ים וומאק ובאישור מכון LEI (שותפנו ברשת LGN), ואנו מבקשים להודות להם על כך. עבורנו, חברי הרשת הישראלים, זוהי הזדמנות נפלאה להעמיק ולרענן את הלמידה, לקיים שיח פתוח ולצרף שותפים נוספים למסע ה-Lean. אנחנו מקווים שגם אתם תמצאו בפרקי הספר עניין רב ומנוף לקידום מסע השינוי שלכם.

 קישור להורדת "מסעותיי בגמבה" – קובצי PDF 

קריאה מהנה ופורייה

צוות Israel Lean Enterprise – ILE


1. הספר "מסעותי בגמבה" ("Gemba Walks") בהוצאת מכון LEI – Lean Enterprise Institute  בארה"ב, פורסם ב-2011, ובנובמבר 2013 יצא במהדורה שנייה בתוספת של 12 פרקים חדשים.
 2 .  כונתה גם כתפיסת ניהול "מדעית" או "פורדיסטית".
 3 . "לא זורקים סירת נייר לנהר שוצף", בעז תמיר, 10 למרץ 2013.
4. על הדרך בה נוצר (בדרך מקרית) המונח Lean ראו "על השקפת ה-Lean Thinking": "לאחר רגע של התבוננות ברשימה, אמר ג'ון, 'המערכת הזו נזקקת לפחות מכל דבר כדי ליצור ערך כלשהו, אז בואו נקרא לה lean'. וכך נולד המונח."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *