אנשים במרכז תהליך הפיתוח

אוקטובר 15, 2016 • בלוג • ג'ים מורגן (Jim Morgan)

דווקא בעידן האוטומציה ג'ים מורגן (ממנהיגי קהילת LPPD וחוקר תפיסת ניהול פיתוח המוצרים של טויוטה) רואה בערך הכבוד לאנשים את הקרקע הפורייה ממנה ניזונים מהלכי פיתוח מוצרים חדשניים. במכתב לקהילת היזמים ואנשי הפיתוח ג'ים בוחן את הסיסמה "העובדים הם הנכס היקר ביותר שלנו" ומציב שאלת-מראה למנהלים: "איזה מקום יש לעובדים שלכם בתוך מערכת הפיתוח שלכם?"

כבוד לאדם העובד הוא הבסיס לפיתוח מוצרים וקדמה טכנולוגית / ג'ים מורגן

רעש רקע קל של אי-נוחות הטריד אותי בשעה שהמארח שלי, מנהל הפיתוח של קבוצה תעשייתית גלובלית, הסביר ש"כמובן, אין צורך לציין שהעובדים הם הנכס היקר ביותר שלנו, ולכן אנחנו מגייסים את טובי האנשים ממיטב האוניברסיטאות, ונותנים להם יד חופשית לפעולה." ועד שסיים לספר על הדוגמה היחידה שלהם לאסטרטגיית פיתוח משאבי אנוש שהתנקזה ל"סדנה שנתית" על הדרכים האפקטיביות לניצול וניהול הזמן, רעש הרקע הפך לפעמוני אזעקה מצלצלים, בייחוד לנוכח העובדה שהוזמנתי לשם בגלל רמת שחיקה גבוהה של אנשי הפיתוח וההנדסה.

"כבוד לאנשים" הוא ערך יסודי בחשיבת ה-Lean. בתחום פיתוח-המוצר תרגום הערך הלכה למעשה הוא לא לקחת את העובדים כמובנים מאליהם. העובדים (אנשי הפיתוח וההנדסה) הם אלה המספקים את המיומנות, האנרגיה והיצירתיות והם המרכיב החשוב ביותר במערכות לפיתוח מוצרים מעולים. הם הכוח המניע של המערכת, ולמרות זאת חברות רבות מותירות את הפיתוח והטיפוח שלהם ליד המקרה. עסוקים שם הרבה יותר ברכישת כלי תוכנה לשליטה ובקרת תהליך הפיתוח, בתוספת החדשה לציוד הייצור או בטכנולוגיית שיתוף המידע על-בסיס "ענן". גרוע מכך, נראה ששוק "נזיל" ושיגעון הסטארט-אפים החריף את הבעיה. חברות מעוניינות פחות מאי-פעם להשקיע בעובדים שלהן לטווח-ארוך – וזו בפירוש מגמה בעייתית. מה שיכול להחמיר את הבעיה עוד יותר הם אותם "מומחים" לפיתוח המוצר, שמעטים מהם בכלל מתייחסים לאנשים, אלא פשוט מניחים כמובן מאליו ש"יש להם בכיס" את האנשים הנכונים בעלי המיומנויות המתאימות בתפקידים הנכונים. זו טעות שעשויה לפגוע קשות ביכולתו של ארגון הפיתוח והעסק כולו להתקיים לאורך זמן. זו האחריות הבסיסית ביותר של כל ארגון וכל מנהל להשקיע בפיתוח וטיפוח האנשים.

היה זה בתחילת מסע ה-lean שלי, לפני יותר משני עשורים, כאשר שתי אמירות הנוגעות לתפקיד האנשים במערכת lean עוררו אצלי הד. הראשונה הייתה של ג'וֹן שוּק שאמר לי כי "ה-lean אינו מתכחש לבני-אדם – חשיבת ה-lean ממוקדת בתהליכים חברתיים שמקורם בהצטרפות של יחידים לכדי פעולה משותפת." האמירה השנייה הייתה כאשר מייק מאסאקי (Masaki), ראש האגף הטכני בטויוטה, אמר: "אנחנו מפתחים אנשים ומוצרים בו-זמנית." הוא התכוון לומר שבטויוטה, טיפוח אנשים אינו איזו פעולה שולית המואצלת למחלקת משאבי-אנוש, אלא עומד במרכז העשייה הניהולית. פיתוח האדם והמשאב האנושי הוא תהליך המהווה חלק משגרת העבודה היום יומית. במהלך שלוש שנות המחקר שלי לאחר מכן בביקוריי בטויוטה נוכחתי כיצד מנהליה פועלים כמנהיגים-מאמנים, חונכים ומפתחים בהתמדה כמה מן המהנדסים הטובים בתעשייה, והופכים את הטיפוח הזה ליתרון תחרותי של ממש ולאורך זמן.

אבל רק כאשר התחלתי ליישם את מה שלמדתי בטויוטה כמנהל מוביל תהליכי פיתוח בפורד הבנתי באמת מה זה אומר לשים את האנשים שלך במרכז מערכת הפיתוח שלך. זה שינה באופן מהותי את האופן שבו התייחסנו לעבודתנו: כיצד תכננו את הצגת התוכניות שלנו, כיצד הגדרנו משימות, אילו תהליכים וכלי פיתוח יצרנו, כיצד דמיינו "נתיבי קריירה", ומעל לכל – איך הבנו את תפקידנו כמנהיגים. כל זה תרם לשינוי עמוק בארגונים שלנו כמו גם במוצרים שלנו.

אמנם דיון מעמיק בכל אחד מהנושאים הללו אינו אפשרי במכתב הזה לקהילת LPPD, אך אשאיר אתכם עם שאלה אחת למחשבה: איזה מקום יש לאנשים שלכם בתוך מערכת הפיתוח שלכם?

jim-morgan-people-at-center-of-development

ד"ר ג'ים מורגן

3 לדצמבר, 2015

 

 

 

 

נ.ב

בית פתוח של LPPD ב-LEI: בחודש שעבר התכנסו מהנדסי מוצרים מ-22 ארגונים שונים במשרדי LEI בקיימברידג' לבית פתוח של LPPD הראשון מסוגו. הם באו ממקומות מרוחקים כמו ריו דה-ז'נרו ותל אביב, ומרחבי ארה"ב, ומתעשיות מגוונות כמו תוכנה, מערכות דפוס מתקדמות, מערכות שמע, מעבדים-זעירים, ציוד מחקר תת-ימי, מוצרי צריכה ותעשיית הבריאות. זה היה מדהים! מלבד הזדמנות נהדרת ליצירת קשרים, למדנו יחד כמה סיפורי הצלחה שהמחישו את הפוטנציאל ב-LPPD, כולל עבודתו המעולה של עמיתנו מחברתHerman Miller . אנחנו נפעמים מהצמיחה המופלאה של הקהילה שלנו בשנה האחרונה.

אירועי למידת עמיתים של LPPD: המפגשים הללו ממשיכים להוות הזדמנות ייחודית ומעצימה ללמידה כשחברות משתפות בפרטים של האתגרים וההצלחות של מסע ה-LPPD שלהן, וחודש אוקטובר לא היה יוצא מן הכלל. השותפים שלנו מריצים כרגע ניסויים על מערכות אפקטיביות לניהול LPPD של מערכות פיתוח מוצר, פיתוח מיומנויות מקצועיות, יצירת תרשימי אירוע איכותיים וניהול חזותי. בנוסף, סבסטיאן פיקסון, הוביל סדנה מעולה ואינטראקטיבית על "חשיבת עיצוב" וג'ים וומאק הציג את עמדתו אודות תפקידה המכריע של LPPD ביצירת ארגון lean. השותפות שלנו ממשיכה לצמוח הן בהיקף והן בהשפעה והפכה להיות תהליך למידה לדוגמה עבורנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *