ג'ים מורגן – עקרונות תפיסת הפיתוח LPPD

ינואר 4, 2015 • LPPD – פיתוח Lean של טכנולוגיות, מוצרים ושירותים • ג'ים מורגן (Jim Morgan)

ג'ים מורגן, ממובילי מהלך ההצלה של חברת פורד וממנסחי תפיסת פיתוח המוצר LPPD, מנסח את ארבעת עקרונות היסוד של הגישה.

מעל מיליארד דולר הפסד בחודש, כ-17 מיליארד בשנה, זה היה קצב הדימום של חברת פורד בשנת 2006. הדירקטוריון בחן בקדחתנות כל דרך למנוע את התרסקותה של החברה. אלן מוֹלַלִי (Allen Mulally), אשר בשלהי 2005 העביר בהצלחה מהפיכת Lean Transformation במערך התפעול המסורבל והכושל של חברת בואינג, גויס לתפקיד המנכ"ל החדש של פורד.1

דבר אחד היה ברור: על מנת לשרוד על פורד להתאים עצמה לטבעו של השוק המשתנה. גם הדרך לכך הסתמנה בבהירות – לא עוד מודל חדש כל חמש שנים, אלא קולקציה מגוונת ואיכותית של כלי רכב המתעדכנת בקצב דו-שנתי. אך לשם כך נדרש שינוי דרמטי במהלך פיתוח הרכב – קיצור משך פיתוח דגם חדש מחמש שנים לשנתיים או פחות, זאת תוך קיצוץ של מעל 60% בתקציב הפיתוח (שעמד אז על כמיליארד דולר לכל דגם). בתחילת 2007 עמדה חברת פורד, חלוצת תעשיית הרכב, על סף תהום הברירה האכזרית – לקצר באופן דרמטי את משך מהלך הפיתוח (מרעיון למוצר בשוק) ואת עלות הפיתוח או לפשוט רגל.

מהלך העברת החברה מצניחה חופשית לדאייה והמראה דרש אומץ ומיקוד. מוללי הבין שהמפתח לתפנית נמצא בשינוי תפיסת הניהול המסורתית לתפיסת ה-Lean Management. את יתרת המזומנים (כ-22 מיליארד דולר) שנותרו בקופה המתרוקנת של פורד מוללי בחר להשקיע בשינוי תפיסת פיתוח המוצר, ואת הסכום כולו ריכז בידי מנהלי הפיתוח וההנדסה. ג'ים מורגן (Jim Morgan), מנהל בפורד שחקר את תפיסת הפיתוח של טויוטה במסגרת לימודי הדוקטורט במישיגן, מונה לתפקיד מנהל פיתוח המוצר במטרה להטמיע את עקרונות העבודה של LPPD – Lean Product & Process Development.

החזון הממוקד של המנכ"ל אלן מוללי – שינוי תפיסת ניהול הפיתוח והייצור – בהובלת ג'ים מורגן, עמד ביסוד התפנית שנדרשה להצלת פורד. ענקיות הרכב ג'נרל מוטורס וקרייזלר, שלא השכילו לבצע תפנית ניהולית דומה, נסחפו במשבר הכלכלי של 2008 וניצלו רק הודות לתוכנית של הממשל הפדראלי לארגוני ענק פושטי רגל.

ג'ים מורגן פרש לפני כשנה מפורד והצטרף כמומחה מוביל לצוות פיתוח המסגרת המתודולוגית של LPPD. כמוביל קהילת פעילי LPPD הבינלאומית, מורגן פועל במסגרת המכון האמריקני Lean Enterprise Institute ורשת Lean Global Network אליה משתייך גם מכון ILE – Israel Lean Enterprise.

בעז תמיר, ILE

ג'ים מורגן – על עקרונות תפיסת פיתוח המוצר והטכנולוגיה LPPD

המאמר פורסם במקור באתר LPPD הרשמי של רשת Lean העולמית.

 

LPPD – ראשי תיבות של Lean Product & Process Development – היא מסגרת מתודלוגית לפיתוח תהליכי מוצר בגישת Lean, אשר מטרתה לבנות, במינימום בזבוז, תהליך אפקטיבי לייצור מוצרים באיכות גבוהה מכל הבחינות: בעיתוי המסירה, במחיר ובחוויית השימוש הנדרשת על ידי הלקוח. מדובר בהגדרה מחודשת של תפיסת הפיתוח ודרך חדשנית להפקה והוצאה לפועל של מיזמים מגוונים.

אנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להפגיש מפתחי lean מתעשיות שונות ברחבי העולם, בניסיון לשתף בידע ולהסתייע בחוכמת הרבים על מנת להציג פתרונות לשיפור תהליכי הפיתוח והייצור, בדגש על מערכות משולבות תוכנה וחומרה. מובן כי לכל מקרה מאפיינים מיוחדים משלו המשתנים על פי סביבת הייצור, ואולם ארבעת העקרונות הבאים יכולים להערכתנו לשמש מפתח ליישומו של כל תהליך שיפור בר-קיימא:

1) הבינו לעומק איזה מוצר נחוץ לכם על מנת לעמוד בדרישות השוק. יצירת ערך ללקוח – זוהי תכלית ארגון Lean. ישנן מספר שיטות התורמות להבנה מעמיקה של ערכו הפוטנציאלי הייחודי של מוצר או שירות. הנה מספר דוגמאות: א. במסגרת הניסיונות להבין את צרכי הלקוח, נודעת חשיבות עליונה להכרת דפוסי פעולתו בשטח, ולא במסגרת חדרי הדיונים. השיווק המסורתי שנועד למכור מוצרים קיימים ב"דחיפה", מתחלף בהדרגה ב"חקר המוצר" ועדכונו בזמן אמת על פי צרכי הלקוח המשתנים. ב. מגוון הפתרונות האפשריים נבחנים על דרך הניסוי המבוקר בכל שלב משלבי הפיתוח. ג. כתיבת "סיפור מוצר" המתבסס על חקירה קודמת. מדובר במסמך קצר המתאר את דרך תפירת "חליפת הערך" ללקוח: The Chief Engineer Concept Paper.

2) המהירות קובעת – היכנסו לשוק מוקדם ככל הניתן. מרגע שהבנתם את מאפייני המוצר שלכם, שלחו אותו (גם אם עדיין מדובר במודל ראשוני) ללקוח במהירות האפשרית. נהלו את תהליך הפיתוח בכלים פשוטים וגלויים לעין, תוך שיתוף הלקוחות ואנשי הפיתוח במסגרת קצב עבודה סדור וללא עיכובים. עבדו על שיפור ושכלול המוצר תוך כדי תנועה, על פי התגובות המתקבלות מן השטח. התמקדו בפיתוח היכולות המקצועיות לפני השלמת תתי-מערכות ורכיבי מוצר שעדיין לא התנסיתם בפיתוחם, ובטרם תיגשו לעסוק בצרכים פרטניים יותר. תמכו בפעילויות הללו באמצעות מסגרת עבודה ברורה ומערכת תקפה של סטנדרטים.

3) למידה היא יסוד הכרחי ותוצר תהליך הפיתוח. היכולת ללמוד באופן אפקטיבי וליישם את הנלמד במטרה ליצור ערך היא ליבתה של מערכת ה-LPPD. מחזורי למידה (learning cycles) מהירים; הטמעת מתודולוגיה מדעית והקפדה על ביצוע ניסויים מבוקרים; פיתוח יכולת משוב והפקת לקחים של כלל דרגי הפיתוח; סקירה ובחינת הדגמים והמודלים לאורך תהליך "התבגרותם" והשלמתם על בסיס הבנת צרכי הלקוח; וכמובן, הטמעת מסגרת עבודה תקנית הנתונה לשיפור מתמיד – כל אלה הם דוגמאות ללמידה המתרחשת לאורך תהליך הפיתוח, ומהווה בו-זמנית תוצר של התהליך ובסיס חדשני להמשך הצמיחה.

4) מערכת ה-LPPD נוצרת עבור אנשים ועל ידם. אנשים הם ליבה הפועם של כל מערכת פיתוח בת-קיימים. הם המספקים את האנרגיה, הדמיון והפוטנציאל היצירתי של תהליכי פיתוח המוצר. קביעה זו, כוחה יפה למשתתפי המיזם במובן הרחב – כלומר, לא רק לארגון פנימה, אלא גם לספקים (קבלני משנה) ובעלי עניין נוספים. על כן פעלו על מנת לפתח בצורה מיטבית את יכולותיהן של הנפשות המעורבות. דעו להיעזר בידע, במוטיבציה וביצירתיות שלהם, שאפו ליצור תרבות של חתירה לשלמות ולמידה מטעויות, והצמיחו מנהיגים שיידעו להגשים את העקרונות הללו הלכה למעשה.

ג'ים מורגן

צפו בהרצאתו המצוינת של ג'ים מורגן על מתודולוגיית פיתוח המוצר בגישת Lean!

ג'ים מציג בהרצאתו את שיטות העבודה הבסיסיות של LPPD באופן נגיש ובהיר, ובליווי דוגמאות מהשטח:

 


1 על אלן מוללי, ג'ים מורגן וההמצאה מחדש של חברת "פורד" סיפרנו גם בטורים הקודמים: המנהיגות שהצילה את חברת פורד מהתרסקות; חדשנות או נמות; ללמד כלב זקן טריקים חדשים; משרה בטוחה בעסק סגור. וראו גם הפרק העשירי בספר "מסעותיי בגמבה" (Gemba Walks) מאת ג'ים וומאק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *