חשיבת Lean – מהפכה בשירותי הבריאות

יולי 20, 2018 • Lean בשירותי הבריאות • Boaz Tamir

מערכת הבריאות משוועת לשינוי ועיצוב מחדש. הנהלת המרכז הרפואי "אסף הרופא" ביחד עם נציגי משרד הבריאות בישראל נענו לאתגר השינוי.

המשבר בו נתונה מערכת הבריאות בישראל איננו יוצא דופן. רובן המוחלט של מערכות הבריאות הלאומיות, חוות משבר מתמשך: ההוצאות על בריאות בתקציב הלאומי ובמשקי הבית עולים בקצב מואץ; שיפורים טכנולוגיים בציוד ותרופות עומדים ביחס הפוך לאיכות השירות ורמת הבטיחות; מרכזים רפואיים נחשפים כאזורי סיכון למטופלים ומוקדי שחיקה לצוותים הרפואיים, בקיצור – מערכות הבריאות, המקומית והגלובלית גם יחד, משוועות לשינוי ועיצוב מחדש.
הנהלת המרכז הרפואי "אסף הרופא" ביחד עם נציגי משרד הבריאות בישראל נענו לאתגר השינוי. עקרונות חשיבת ה-Lean ישמשו פלטפורמה לבחינה מערכתית במטרה לשפר את רמת השירות והבטיחות הרפואית. מכון ILE ילווה את המהלך בשיתוף עם צוות בינלאומי של מומחים ואנשי אקדמיה, ובראשם פרופ' אזיקיאל עמנואל.
במפגש השקת התוכנית שנערך במרכז הרפואי "אסף הרופא" ב-7 למאי 2018, הוצג מתווה לשינוי מערכת הבריאות במדינות ה-OECD בשני הרבדים האחוזים זה בזה, המיקרו והמאקרו:

  1. מיקרו: מבט תת-מערכתית (Subsystem) הכולל את בתי-החולים, קופות-החולים, הקהילה ומשקי הבית.
    Pushing Medical Organizations to High Performance: The 12 transformational Practices (Micro)
  2. מאקרו: מבט מערכתי (System) הכולל את מדיניות התקצוב הלאומית, הרגולציה, ומערכות הביטוח הרפואי (הציבורי והפרטי).
    Megatrends in Medicine: Predicting the next 10 years of Health Care (Macro)

הסיבות לאופטימיות של פרופ' אזיקיאל עמנואל באשר לסיכויי הבראתה של מערכת הבריאות האמריקנית, רלוונטיות גם למערכת הבריאות בישראל, אך בכל הנוגע לעיצובה מחדש של זו האחרונה – היצירתיות, החדשנות והתרבות היזמית המצויות בשפע בישראל, חסרות עדיין כיוון ויעדים ברורים. הרצאותיו המרתקות של פרופ' עמנואל הן בבחינת יריית הפתיחה לתהליך לימוד ומחקר משותף של מערכת הבריאות המקומית כחלק בלתי-נפרד מזו הגלובאלית.
נשמח לעמוד בקשר עם הנהלת בתי החולים וקופות החולים, מעצבי מדיניות הבריאות בישראל וכמובן – עם העובדים בשטח העוסקים במלאכה ומבקשים להפוך את סביבת העבודה שלהם לטובה ומיטיבה יותר.

בעז תמיר, ILE.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *