ללמוד מהמהנדס הראשי של טויוטה

ינואר 1, 2018 • בלוג • בעז תמיר

מערכת המהנדס הראשי בטויוטה נועדה לגשר על המתח והסתירה הטבעית בין שתי תכונות הכרחיות לקיומה של הצלחה עסקית בת-קיימא: התמחות מקצועית מול גמישות מחשבתית ותפעולית.

האדם (או הצוות) הקרוי "המהנדס הראשי" בטויוטה אחראי למעשה על מוצר או קבוצת מוצרים, ועל התהליך יוצר-הערך האופקי החוצה את הארגון לרוחבו. תפקידו של המהנדס הראשי להסתכל על התהליך מראשיתו ועד סופו ולוודא שהמשאבים, העבודה והאנשים המעורבים בו אכן ממוקדים בבניית ערך ללקוח.

ארבעה עקרונות מנחים הובילו את טויוטה לבנות פונקציה ארגונית הקרויה "מהנדס ראשי", וכעת גם לפתח את הסטנדרט על ידי ניסוח פרוטוקול תקשורת גלובלי מעודכן (TNGA) כחומר גלם לעבודתה:

  • יצירת ערך ללקוח – במבנים הארגונים המסורתיים, ההיררכיים, הידע המקצועי מרוכז ביחידות הפונקציונליות (הפנים-ארגוניות) ואצל עשרות אלפי ספקים, כשלמעשה ערך ללקוח נוצר רק מתוך שילוב יכולות אלו בתהליך זרם-הערך הפרוש לרוחבו של הארגון ובשילוב מלא של הספקים.
  • שימור והפצת ידע – גיבוש סטנדרט-עבודה הוא התהליך בו טויוטה אוצרת את הידע הנרכש מתוך הניסיון הקולקטיבי של עובדי וספקי החברה. הסטנדרט TNGA הופך את הידע הזה לעדכני ונגיש למשתמשים הפנים-ארגוניים העוסקים בבניית חבילת-הערך ללקוח – בפיתוח, ייצור ושירות.
  • התאמה לסביבה כאוטית – ארגון גלובלי גדול ומורכב חייב להסתמך על שפה משותפת המאגדת בין חלקיו השונים, על מנת להתאים עצמו במהירות לדרישות שוק המשתנה באופן בלתי צפוי. תפקיד מערכת המהנדס הראשי לוודא את הקשר והחיבור של כלל בעלי העניין תוך התחשבות בתנאי השוק.
  • חתירה לשיפור מתמיד (קייזן) – שמירה על חדשנות מתחילה בשינוי של התרבות הארגונית ובשמירת המתח שבין היציב (הכבוד לקיים) והמשתנה (היוזמה האנושית).

בביקורי בטויוטה למדתי שתפקיד המהנדס הראשי שונה במהותו מן התפקיד "מנהל פרוייקט (PMO)" המקובל בארגונים רבים. המהנדס הראשי בטויוטה איננו עוד תפקיד במטריצה הארגונית, אלא מערכת הפעלה המחברת גורמים לאורכו ורוחבו של הארגון.

ארגון המבקש לשמור על יכולות חדשנות זריזות וגמישות ולמנוע את הסתיידות העורקים והסרבול הבירוקרטי, נדרש לפתח את יכולות היוזמה הפנים-ארגונית. רוח הסטארט-אפ, כותב אריק ריס (Eric Ries) בספרו החדש “The Startup Way”, איננה פריווילגיה של חברות זעירות וצעירות בלבד. פונקציית המהנדס הראשי היא בעצם רשת סטארט-אפים פנים-ארגונית.

אני מתבונן בטויוטה כחברה גלובלית ומנסה להבין מה מחבר את הפסיפס הרב-תרבותי של יחידות וספקים לכדי זרם-ערך המוביל לעשרות מיליוני לקוחות טויוטה בעולם?

רמז לתשובה לשאלות הללו קיבלתי דרך היכרות עם הפרוטוקול הגלובלי של ה-Toyota New Global Architecture :TNGA, המגדיר את סטנדרט העבודה, דרכי התקשורת ומרחב הבחירה, ומחייב את כלל מערכות העובדים והספקים של טויוטה. את המבנים הארגוניים החליף סטנדרט, ואת ההיררכיה הניהולית החליפה תרבות ארגונית משוכללת הכוללת הנחות-יסוד, ערכים, שפה וכללי התנהגות מוסכמים. פרוטוקול TNGA הוא שדה הפעולה עליו צומחת ובתוכו פועלת מערכת המהנדס הראשי.

למתבונן מנקודת מבט של הניהול המסורתי עלול שם התואר "מהנדס ראשי" להטעות: המילה 'ראשי' מעידה לכאורה על מעמד היררכי למרות שלא מדובר בבכיר המהנדסים. גם לא מדובר בתפקיד של מנהל, אלא בתפקיד המשלב את עבודת המוח (התכנון) עם הפעלת זרועות השיווק, הפיתוח, הייצור ושירות הלקוחות, ולפיכך בנוסף להבנתו המקצועית בתחום עיסוקו הוא נדרש להיכרות עומק של המערכות הארגוניות הפורמאליות, הבלתי פורמאליות והפוליטיות, נוסף על יכולות רגשיות ותקשורתיות גבוהות. מדובר במנהיג/ה מוביל/ת שינוי בעל/ת מגוון תכונות רחב הכולל יכולות יוזמה, עיצוב, ארכיטקטורה והפקה (ראו שיחתי עם ג'ון שוק: "על שאלות זהות").

כחלק מפיתוח סטנדרט עבודה עבור רשת Lean העולמית (LGN), בחרתי להתמקד בתפקידו של המהנדס הראשי. הנחת העבודה שלי היא שכל ארגון (בוודאי רשת פתוחה כמו LGN) שונה בטבעו מארגון כמו טויוטה. אין ולא יכול להיות תהליך של 'העתק-הדבק' למושגים ושיטות העבודה של טויוטה. דווקא משום כך, עיצוב התפקיד על בסיס ארבעת עקרונות היסוד שהוצגו כאן הוא קריטי.

אסטרטגיה בדרך של התנסות ולימוד:

בספרם "The Toyota Engagement Equation" מסבירים טרייסי וארני ריצ'רדסון כי Lean היא מערכת מוכוונת למידה המעמידה אנשים במרכז, מציבה חלופה לניהול המסורתי וקוראת תיגר על המערכת הניהולית המכוונת על ידי יעדים כספיים מידיים. מכאן שמדובר באסטרטגיה ההולמת ביותר את צרכי הארגון בזירה עסקית עתידית. אני פותח את גליון ה-A3 האסטרטגי שלי ב"נייר עמדה" (Concept Paper) המגדיר חזון: הפקת ניסוי פתוח, המשתף ומשלב את פעילי ה-Lean ואת מנחי מתודולוגיית LPPD ליצירת קוד פתוח (Open source) הנדרש ללימוד ופיתוח מתודולוגיה ניהולית חדשה.

תהליך השינוי הארגוני מכוון לערער את הסדר הקיים – לשנות את תפיסת הניהול המסורתית במהלך אבולוציוני מדורג. לכן הסטנדרט הקיים משמש בהכרח בסיס לבניית התהליך כולו. הובלת שינוי ארגוני כמוה כבניית סדרה של סטנדרטים יציבים שישמשו מדרגות לטיפוס במדרון התלול: עיצוב תפיסת ניהול עדכנית המתאימה עצמה לתנאי הסביבה המשתנים.

האם גם אתם מוכנים להצטרף לפיתוח ועיצוב מערכת המהנדס הראשי (או VCA) בארגונכם כשבתרמיל המשא שלכם אתם נושאים את ארגז הכלים לפיתוח המוצר LPPD?

בעז תמיר, ILE.

 

תגובה אחת על “ללמוד מהמהנדס הראשי של טויוטה”

  1. אלון גבעוני הגיב:

    בועז קראתי את המאמר בעניין רב כולל הלינקים שלו. מעורר ונותן השראה

    אגב
    אין חיבור לתגית Concept paper זה בכוונה?

    אלון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *