מהפיכת התכלית היא תכלית המהפכה

אפריל 30, 2012 • בלוג • בעז תמיר

כהקדמה לשני טורים של ג'ים וומאק – ניסיון להסביר מדוע אומרים "אסטרטגיה" וזה לא קורה. אולי צריך להחליף את הקופסה: הלקוח, ולא ההון, אמור להוות את תכלית הארגון.

ייעוד עסקי, תוכנית אסטרטגית – מילים שכל ארגון מבקש להתהדר בהן. להתהדר אמרנו, משום שרבים לא מאמינים באמת שמושגים אלה יובילו את הארגונים בהם הם פועלים להצלחה. הקונסנזוס רואה בחשיבה אסטרטגית ריטואל, ולא מייחס לה חשיבות ניהולית מעשית, בוודאי לא קיומית. כיצד מוסבר הפער בין האדרת תפקידה של החשיבה האסטרטגית ובין המקום שזו תופסת בסדרי העדיפויות האמיתיים של הארגון?

ננסה להתמודד עם שאלת הקשר הרופף בין מהלך עיצוב האסטרטגיה להפיכתו לגורם מהותי בחיים המעשיים של הארגון דרך הגדרת הזיקה בין יעדי הארגון ותכלית קיומו לבין המשאבים הארגוניים העומדים לרשותו להשגת יעדים אלה.

בעבר עסקנו בתכנון האסטרטגי ובצורך בהגדרתו מחדש בסביבה עסקית סוערת המשנה במהירות את טבעה, ובמערכת גיאו-פוליטית מעורפלת שאיננה מאפשרת חיזוי לעתיד. תנאים אלה מקשים להגדיר את היעדים האסטרטגיים בהתאמה למטרות משתנות1. עסקנו בשאלה מדוע תוכניות עסקיות והחלטות הנהלה כל כך מעטות יוצאות לפועל2. התוצאה הקיצונית של התמודדות כושלת עם הקשיים הללו היא לראות בלקוחות גורם המחבל במימוש האסטרטגיה3.

בטור הנוכחי אני מבקש להצביע על חשיבותה של ההשקעה – בהון, בגיוס מומחים או בהכשרת עובדים – כמרכיב נוסף, מהותי לא פחות, המסביר את הפער בין ההכרזה על חשיבות הגדרת הייעוד האסטרטגי והחזון לבין חוסר ההליכה הממשית לאורם מרגע שהוגדרו.

שורשי הבעיה נמצאים בשאלה לשם מה ועבור מי בוצעה ההשקעה בהון (ציוד ומבנים), במערכות מידע (IT), בגיוס עובדים ומומחים (Talents) יקרי-ערך או בתוכניות ייחודיות להכשרת עובדים – פעולות חיוניות שלאיש אין וויכוח לגבי חשיבותן לארגון. שאלת ההקשר שבו מבוצעות ההשקעות, מבלי שניתן היה להגדיר מראש את האסטרטגיה וממנה לגזור את איכות והיקף ההשקעה בכלי, נותרת פתוחה.

ארגונים מסודרים גוזרים מהתוכנית האסטרטגית את תוכנית ההשקעות במסגרתה מתקיימת בחינה מוקדמת לאיכות ההשקעה על פי מודל "ההחזר הכספי להשקעה"4, על-פי צפי ההכנסות הנגזרות מהשקעה. איכות מודל ה-ROI נבחנת לאור התוכנית האסטרטגית ועל פי יכולת החיזוי להשפעת ההשקעה על התנהגות הצרכנים – הלקוחות הפוטנציאליים. זוהי הנחת עבודה (והשקעה) בעייתית לכשמדובר בסביבה עסקית מעורפלת ומשתנה.

מרגע שנתקבלה ההחלטה, גם אם על בסיס מסד נתונים ומודל כלכלי הניצבים על יסודות רעועים, כלל המערכות הארגוניות מוכוונות וממוקדות באישוש מודל ההשקעה: שבבסיסה ההון, ולא צרכי הלקוח משמשים את תכלית החברה, מנהלים נשפטים ומתוגמלים על בסיס הוכחת התוקף הכלכלי הכרוך בהחלטת ההשקעה; הארגון הממוקד בהוכחת החיוניות הכלכלית של ההשקעה פורש מסך אטום המונע מאנשיו לקיים קשר ישיר עם השוק; לקוחות הארגון הופכים שקופים, סטטיסטים בהצגה שבוימה על ידי מנהלי השיווק והאסטרטגיה ומנהלי התפעול עוסקים בשאלת יעילות הציוד והעובדים, במקום שיעסקו במתן מענה מועיל (אפקטיבי) לצרכי הלקוח.

מחוגי המציאות מצביעים על הצעד הנדרש: שינוי תפיסת הניהול ממיקוד בתשואת (פריון) המשאבים למיקוד בצרכי הלקוח. מדובר בשינוי בהשקפת העולם, המאפשר לא רק "לחשוב מחוץ לקופסה" אלא להחליף את הקופסה עצמה5, לעבור מתוכנית חד-פעמית לחשיבה אסטרטגית, או אל מהלך רציף של תכנון (Planning) המקיים דיאלוג אינטראקטיבי עם התפתחויות השוק. החלפת התוכנית בתכנון דינאמי הממוקד במתן מענה לצרכי הלקוח מהווה את תכלית המהפכה בתפיסת הניהול. מדובר בשינוי מרכז הכובד הניהולי ומוקד תשומת הלב הארגוני: צרכי הלקוח, לא ההון עומדים ביסוד תכלית הארגון. תפיסת הניהול המעודכנת תשקוד להעביר את מוקד תשומת הלב והפעילות הארגונית מריכוז המאמץ בהשבחת ההשקעה על ידי ניצול יעיל (חסכוני) של המשאבים, לארגון המשאבים מחדש סביב צרכי הלקוח, ומחתירה להשאת התשואה להון אל חתירה ליצירת ערך ללקוח (כנתיב הכרחי להשאת תשואה להון).

בספר "מסעותיי בגמבה"6, העוסק במסע הביקורים הגלובלי של ג'ים וומאק במגוון רחב של ארגוני תעשיה ושירותים, מביא ג'ים שתי דוגמאות מתעשיות התעופה והבריאות, המצביעות על כשלי תפיסת ההפעלה והניהול הנובעים ממיקוד ניהולי שגוי בתשואה להשקעה, ג'ים מציע דרכים חדשות להסתכלות על צרכי הלקוחות של מערכות אלה, ודרכן לשינוי Lean שיאפשר להן להשקיע את משאביהן ביעילות רבה יותר, לטובת כל הגורמים המעורבים.

לקריאת הטור לחשוב Lean בתחבורה האווירית מאת ג'ים וומאק

לקריאת הטור לחשוב Lean במערכת הבריאות מאת ג'ים וומאק

קריאה מהנה!

בעז תמיר, ILE


1. "עיצוב תהליכים דינמי ועצמאי כגורם מפתח בגיבוש אסטרטגיה", בעז תמיר, 7 ליוני 2011.
2. "להעז להתנתק מהטייס האוטומטי", בעז תמיר, 21 לפברואר 2012.
3. "מי צריך לקוחות כשיש אסטרטגיה מבריקה", בעז תמיר, 23 לינואר 2012.
4. תשואה להשקעה – (Return On Investment (ROI: מודל כלכלי לחישוב כדאיות ההשקעה על בסיס הערכת זרם המזומנים הצפוי הנוצר בעקבות השקעה מוגדרת ובשקלול מחיר הכסף, הריבית.
5.חדשנות או למות, בעז תמיר, 26 לדצמבר 2011.

6. Jim Womack, Gemba Walk, LEI, 2011. צוות ILE תרגם את הספר לעברית בהתאמה לקורא הישראלי. להורדת הספר בעברית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *