"חדשנות בָּעבודה": פוסט קצר וסרטון

יולי 8, 2017 • LPPD – פיתוח Lean של טכנולוגיות, מוצרים ושירותים • Boaz Tamir

חדשנות היא מושג פופולרי (וחשוב) למדי. אם כן, הנה שלוש שאלות הנוגעות לחדשנות: מה זה? מה יש לחשיבה בגישת lean לומר בנידון? אז מה?

מתוך פוסט של ג'ון שוק, יושב-ראש ומנכ"ל Lean Enterprise Institute.

הפוסט פורסם במקור באתר LEI, ותורגם ונערך עבור הקורא/ת הישראלי/ת. לפוסט באנגלית באתר LEI לחצו כאן.

חדשנות

המילה "חדשנות" נשחקה עד דק מרוב שימוש. האם כל דבר חדש הוא בהכרח טוב יותר? הרושם הנוצר כיום הוא שהחדשנות היא חזות הכול. לא פעם יוצא לי לשמוע אמירות כמו: "נכון, השגנו שיפור משמעותי לאורך זמן, אבל מה שנחוץ לנו באמת הוא חדשנות!" אוקיי, נכון, חשוב לנו להיות מוכנים לבאות. גם אנחנו רוצים להיות אלה שיודעים לצפות את "הדבר הבא" (הנרי פורד, סטיב ג'ובס), שלא לומר – להיות אלה שהמציאו אותו.

ואולם, האמת הפשוטה היא שכמעט כל חדשנות היא תוצר של שיפור של דבר מה שהתקיים כבר קודם לכן. ואם כן, מה בכל זאת יש ל-Lean לחדש בנושא?

חדשנות על פי Lean

השיפור והחדשנות הם עקרונות מנחים בתפיסת הניהול של Lean בתנאי שהם מתקיימים לאורך זמן, ולא כאירוע חד-פעמי. 

גישת Lean מציעה מתודות מגוונות של חדשנות בחתירה ליצירת שיפור מתמיד ובר-קיימא לאורך זמן. ניתן להזכיר כאן כלים ומתודולוגיות כמו A3, טכניקות של Kata ושיטות שונות שפותחו במסגרת ה-Lean- סטארט-אפ, אבל חשובה יותר מכל אלה היא הגישה הבסיסית: לשמור את כולם מעורבים. הגמישות התפעולית הנחוצה כל כך לארגונים בימינו מתבססת בהכרח על יכולתם של עובדי-הקו לזהות בעיות ולהגיב בזמן אמת, ועל כן גם מעורבותם בתהליכי קבלת ההחלטות לטווח הארוך היא חיונית. חדשנות היא לא תחומם הבלעדי של יחידי סגולה בודדים, והיא חלק בלתי-נפרד משגרת העבודה שלכם. אל תשמרו אותה להזדמנויות מיוחדות בלבד.

אז מה החידוש כאן?

מן הדברים האחרונים עולה אולי החידוש הגדול ביותר של המחשבה בגישת Lean: החדשנות איננה המצאה חד-פעמית הקודמת לעבודה. החדשנות טמונה בעבודה עצמה, ובפרט בעבודה השוטפת. אנחנו נוהגים לחשוב על הi-Phone כחדשנות יוצאת דופן, בדומה לאינטרנט והרכב (הרגיל ובהמשך האוטונומי). אלא שמה שאפשר את "פריצות הדרך" הללו היו אירועים רבים ונשכחים שקדמו להם (ה- iPhone לא היה קיים לולא ה- iPod , המקינטוש או אפל II…).

הנה סרטון שמנסה לספר את הסיפור בקצרה:

ג'ון שוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *