הפחד מכישלון עלול להפוך למקור הכישלון

מרץ 18, 2012 • בלוג • ג'ון שוק (John Shook)

מדוע מעטים כל כך מוכנים לעזוב את אזור הנוחות ולחפש נתיבים חדשים? שיחה עם ג'ון שוק

את שיחת הסיכום הלא רשמית של כנס ה-Global Lean Transformation ערכנו על מרפסת בר על גדות נהר סנט ג'ונס החוצה את העיר ג'קסונוויל, כשמולנו מופיעה להקת קאנטרי מקומית. ג'ון שוּק הוביל השנה את הכנס הבינלאומי וזכה לגיבוי מלא ונדיב מן המנהיג והמייסד ג'ים וומאק. ג'ון היה במצב רוח מרומם, אך כדרכו לא הצליח להוציא משפט אחד של שביעות רצון מהכנס המוצלח. מצאנו עצמנו יושבים שעות ומנסים להעלות מחשבות, רעיונות ודרכים לשיפור הליקויים והחולשות שנתגלו בארבעת ימי המפגש.
בשעת לילה מאוחרת פניתי לחבריי בשאלה: "היכן לדעתכם נמצא המכשול המרכזי להפיכת יחיד וקבוצה לארגון לומד? מדוע מעטים כל כך מוכנים לעזוב את אזור הנוחות שלהם ולצאת למדבר הפתוח בחיפוש אחרי נתיבים חדשים. נדמה לי ג'ון, שאני יכול לסכם את הכנס בתובנה כי הפחד מכישלון עלול במקרים רבים להפוך למקור הכישלון. עבור מי שלא מסוגל לעמוד בחוויית כישלון, ההצלחה הזמנית הופכת לאזור נוחות סטטי שלא מותיר כל הזדמנות לשינוי ולמידה."

ג'ון חייך וחזר על הציטוט החביב עליו של טאיצ'י אונוֹ: "דרכנו נדונה לכישלון, אם לא נשכיל לנפץ מדי יום את אוסף הדעות הקדומות שלנו הנטועות בניסיון העבר". "ומה מונע מאתנו לנפץ את אותן דעות קדומות?", הקשיתי בניסיון שלא לתת לג'ון פתח מילוט. ג'ון נגע בקושי שהועלה: "יש רכיב סיזיפי בעקרון השיפור מתמיד (קייזן). אנחנו מעדיפים בניית תהליכי עבודה אופקיים, המשתפים את כל הגורמים המעורבים, על פני הצבת יעדים להצלחה עליהם יתחרו יחידות הארגון על פי עקרונות הניהול המסורתי". "מכאן אני לומד," המשכתי, "שככל שרמת הצייתנות גבוהה יותר, הסיכוי לשינוי קטן יותר".
ג'ון, שיודע לתת לבן שיחו תחושה שברגע זה גילה עולם חדש, המשיך בצהלת גילוי: "מנהלים מצליחים מבקשים לשמר את הקיים על ידי הורדת רף היעדים, הנמכת הציפיות וניסיון להציג הצלחה בכל מחיר. כאן הם מחמיצים שתי הזדמנויות: (1) חשיפת המגבלות, התקלות והקשיים, המאפשרת למצוא נתיבי התקדמות חדשים ו-(2) הזדמנות להתאמן. אין התקדמות בלי אימון ואין אימון שאיננו כרוך בסדרת כישלונות עד לרגע ההצלחה".

"אכן, הפחד מכישלון נראה לי כצידו השני של מטבע הצורך להשיג – או לפחות להציג – הצלחה בכל מחיר…" השיחה נקטעה בשאגות שמחה על ניצחון מכללת מישיגן על קונטיקט בטורניר המכללות בכדורסל. אחרי הכל, אנשי תעשיית הרכב במישיגן יודעים גם להנות מניצחונות לרגע. "את האליפות יקח מי שידע שהפסד כמו ניצחון הוא רגע קצר החולף ומתחלף בתהליך רצוף של למידה ושיפור", סיכם.

בעז תמיר, ILE.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *